الکتروتکنیک (برق)
الکتروتکنیک (برق)

الکتروتکنیک (برق)

Welcome

نقشه کلید یک پل

شاید ساده ترین ابزار برقی که در دوران ابتدایی و در کتاب علوم با آن آشنا شده باشیم این وسیله است. کلید یک پل به زبان ساده وسیله ایست که از آن برای قطع و وصل کردن یک مدار الکتریکی از یک نقطه به کار می رود. کلیدها در واقع بر سر راه جریان برق و سیم منتهی به مصرف کننده ها قرار می گیرند.


نقشه کلیدهای یک پل که در برق ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، به صورت زیر است.


چند نکته:


– کلید را همیشه در مسیر سیم فاز قرار دهید.

– کلیدهای یک پل دو پیچ جهت ورود سیم دارند که سیم فاز به یکی از این ترمینال ها وارد و از ترمینال دیگری خارج می شود. و برای کلید های یک پل ورودی و خروجی مهم نیست. ولی برای کلیدهای دوپل این قضیه باید رعایت شود.

– بهتر است سیم فاز، همانند تصویر به ته لامپ یا همان ته سرپیچ متصل شود (البته هیچ مهندس ناظری نمی تواند بابت این قضیه به کار شما ایراد بگیرد) چون این امکان وجود دارد که قسمت سرپیچ لامپ در هنگام تعویض لامپ با دست برخورد کرده و فرد دچار برق گرفتگی شود.



یک نقشه دیگر از کلید یک پل :

همان طور که می دانید طریقه لوله گذاری برای کلیدهای یک پل به این صورت است که ابتدا یک لوله ارتباطی که سیم فاز و نول از داخل آن رد شده وارد کلید می شود ، آنگاه از کلید، یک لوله برق (پی وی سی یا خرطومی) به لامپ وصل می شود.

همان طور که در نقشه بالا مشاهده می کنید، سیم نول از پشت کلید یک پل رد شده است و به هیچ کدام از پیچ های کلید وصل نمی شود. به احتمال زیاد اگر یک کلید یک پل را باز کنید، در پشت آن، دو یا چند سیم را می بینید که با لنت برق به هم چسب شده اند، آن سیم ها همگی نول هستند. که فقط از پشت کلید ها رد می شوند و به مصرف کننده می روند.

آنگاه سیم فاز ورودی به پیچ طلایی رنگ وصل شده و از پیچ نقره ای رنگ یک سیم به لامپ می رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد